Clanleden

Iedereen heeft iets waardoor zijn ogen gaan stralen. Iets waardoor hij aan een stuk door gaat praten of juist heel stil wordt. Het is mijn wens om dat aan te raken, mensen aan te moedigen ernaar op zoek te gaan en wat eruit voortkomt samen te vieren.
Verhalen helpen mij daarbij. Ze verbinden en nodigen uit vragen te stellen en op zoek te gaan naar wat op dat moment belangrijk is. Verhalen zetten je aan een echt gesprek te voeren. En hoewel het iets is wat iedereen kan, valt het me telkens weer op hoeveel behoefte mensen hebben om een echt gesprek te voeren.
Als storyteller vertel ik verhalen in een traditionele vorm. Gewoon in een kring of op een podium. Om een verbinding te creëren met elkaar en het verhaal. En dan in gesprek te gaan over de betekenis die het voor iedereen kan hebben. Op zoek naar wat raakt. Daarmee hoop ik mensen te inspireren, te prikkelen en aan te moedigen hun dromen te volgen en hun talenten te gebruiken.
Tegelijkertijd heb ik ervaren dat er een behoefte kan ontstaan bij het publiek. Om door te praten en verder te ontdekken wat verhalen kunnen betekenen voor ieders persoonlijke ontwikkeling. Daarom bied ik ook storytelling workshops en trainingen aan waarin mensen leren hun verhaal krachtiger te vertellen en walkabout weekends waarin zij aan de hand van de “Reis van de held” op het spoor van hun persoonlijk leiderschap kunnen komen.

www.talentwalks.nl

 


Bas Schepers is columnist, verhalenmaker, ongeneeslijk nieuwsgierig en gek van verhalen! Hij kan zich verliezen in de verwondering over gedrag van mensen en de verhalen die dit oplevert. Zijn hart ligt bij het onderwijs aan onze jongeren!

Hij schrijft columns, vertelt verhalen en haalt ze op. Bas schuwt ook niet zijn persoonlijke verhaal te vertellen en anekdotes en belevenissen in te brengen uit zijn werkzame leven bij o.a. Achmea, Hogeschool Utrecht en ROC Aventus.

In 2018 vond Bas het tijd voor meer helden in het onderwijs. Het onderwijs is en blijft de motor van onze samenleving, maar heeft niet altijd dit imago. De helden moeten weer zichtbaar worden en een plek krijgen voor hun verhaal. Om dit te bereiken heeft Bas het ‘Heldenbureau’ opgericht. Zijn missie; meer verhalen in de klas!

Samen met collega’s uit de wereld van storytelling, groepsdynamisch werken en de neuropsychologie verzorgt hij op maat gemaakte programma’s voor studenten, docenten, ouders en leidinggevenden in het onderwijs.

www.heldenbureau.nl


Jos van der Steenbeschreef voor zijn afstuderen de Odyssee van zijn vak: vijf generaties trainingsacteurs op reis vanaf 1978 naar nu, uitkomend bij de 5.0 versie van het trainingsacteren. Met in de hoofdrol: de vijf generaties, verhalen uit de praktijk, een praktische visie, de spelleercyclus, de vier verhaalrollen en vier verhaalcompetenties, de zes W’s, de drie H’s, Tell®, high tech- high touch, techniek en theater.

Jos ontwikkelde voor de praktijk van trainingsacteurs de nieuwe methodiek Tell!® een unieke double loop learningstorytelling methode.

 

Jos van der Steen is regisseur, trainingsacteur en Chief Creative Officer van Act Inc., marktleider in trainingsacteren. Hij volgde aan de Artez Hogeschool voor de Kunsten de opleiding  docent theater en regisseur, geeft les aan de Act Inc. Academy waar alle ruim 300 acteurs het vak leren en blijven leren en bouwt  voortdurend nieuwe concepten, trainingen, assessments, games en bedrijfstheater voor de b.v. NL.

Het vinden, schrijven, vertellen, spelen en regisseren van verhalen voor leer- en ontwikkeltrajecten noemt hij ‘Spelen met de werkelijkheid’.

https://www.actinc.nl

 

 


Antoinette Beijenonderzocht voor haar afstuderen aan de Storytelling Academy hoe we het Exodusverhaal als levensverhaal kunnen lezen en ervaren. De centrale vraag in het bekende bijbelverhaal is: Hoe maak je jezelf vrij (uit Egypte) om op weg te gaan (dwars door de woestijn) om bij je bestemming (het beloofde land) te komen?  Die reis verloopt via bepaalde fases. Door de fases van het Exodusverhaal te verbinden aan de fases van De Reis van de Held van Joseph Campbell heeft Antoinette een ingang gevonden om als storyteller met het Exodusverhaal te werken. De werkvormen die ze op basis hiervan heeft ontwikkeld, geven inzicht in welke fase je je als mens, bedrijf, team, organisatie of partnership bevindt. Op die manier ontstaat de mogelijkheid om op een nieuwe manier naar de werkelijkheid te kijken. En dat biedt perspectieven, brengt vastgelopen processen weer op gang, brengt begrip, herkenning en erkenning en geeft daarmee energie om voorwaarts te gaan. Voorwaarts op je eigen reis. Met als voertuig het verhaal.

 

Antoinette Beijen studeerde pedagogiek en deed vervolgens de postdoctorale opleiding tot GZ-psycholoog. Daarna werkte zij 10 jaar lang in de geestelijke gezondheidszorg met kinderen, adolescenten en hun ouders totdat ze na een burn-out afscheid nam van het psychologenwerk in de reguliere geestelijke gezondheidszorg. Gaandeweg ontdekte ze de kracht van verhalen en de inzichten die deze (oude) verhalen nog altijd springlevend maakt en ons richting kunnen geven bij het bewandelen van onze eigen levensweg. Zij adviseert bedrijven, personen, teams, bij het weer in beweging brengen van vastgelopen processen. Daarnaast werkt Antoinette als presentatietrainer en –coach en waarbij zij gespecialiseerd is in het verwerken van persoonlijke verhalen bij het overbrengen van je boodschap.

http://antoinettebeijen.nl

 


De storyteller als reisleider

Rick Kasmo woont samen met zijn lieve gezin in Rotterdam. Zijn motto is “Leven is Bewegen”. hij houdt van hardlopen, lezen en lekker eten. In mijn professionele omgeving leidt hij met veel plezier teams in het Erasmus MC. Hij geniet vooral van op reis zijn en het creëren van nieuwe verhalen.

Over zijn masterproof:

Welke betekenis heeft de storyteller als ‘reisleider’ en welke wijsheid neem ik mee in mijn (persoonlijk-) leiderschap?

Als facilitator heb ik verschillende groepen meegenomen op een Storytelling reis. Ik heb daar de verbindende kracht ervaren van Storytelling. De reizen hebben geleidt tot meer begrip voor elkaar en een gevoel van eenheid.

Linkedin

 


De Narratieveling

In haar werk als hogeschooldocent bij Fontys OSO staat vertellen en het verhaal beeldend maken door inzet van taal, zintuigen en beleving centraal. Humor als middel om maatschappelijke thema’s te bespreken, kritisch te beschouwen als ook uitdagend, de Nar!
De narratieveling zet aan tot reflecteren op handelen, oordeelsvorming en waarderen. Hoe speelt je biografisch verhaal mee in de wijze waarop je onderwijs biedt, uitvoert en vormgeeft? Storytelling en catching is het verhaal losmaken, zichtbaar en voelbaar maken. door het bijna ‘naïef ‘ te benaderen. Luisteraars geven aan graag te luisteren, bewust te worden door juist het beeldende taalgebruik en de beleving, dat is de ‘lieveling’.

Haar masterproof gaat over de vraag: Hoe kan Storytelling bijdragen aan de bewustwording van de professional op zijn eigen handelen en denken en hoe staat dit in relatie tot de verwachtingsvorming naar leerlingen en studenten?

Linkedin 


Hans is programmamanager, trainer en procesbegeleider bij de provincie Utrecht en heeft een fascinatie voor oude verhalen. De oude native Americans, Europeanen en Perzen hadden geen psychologen en loopbaancoaches, maar worstelden wel met dezelfde essentiële levensvragen als de moderne mens. Waar sta ik? Waar ga ik heen? Wat is mijn rol in het grotere geheel? Wat is mijn volgende stap? Om daar een begin van een antwoord op te krijgen vertelden ze elkaar verhalen. Springmuis is daar een prachtig voorbeeld van, maar vergeet ook niet de verhalen over De veer uit de borst van de vuurvogel, Baba Yaga en Percival.

In zijn dagelijkse praktijk gebruikt Hans oude, maar zeker ook nieuwe, verhalen om zijn projecten betekenis te geven. Voor hemzelf, maar ook voor de organisatie en de maatschappij. Hij denkt dat de wereld meer zingevende verhalen nodig heeft.

Projectleiders en programmamanagers staan aan de lat om ingewikkelde klussen te realiseren. Vaak onder hoge (tijds)druk en met beperkte middelen en mensen. Dat vinden we ook leuk. Anders werkten we wel in de lijn. Om dat hoge tempo vol te kunnen houden is stuurmanskunst en een samenbindend, richtinggevend verhaal nodig. Voor het team, maar zeker ook voor de projectleider of programmamanager zelf.

Hans ontwikkelde een Storycanvas dat de projectleider of programmamanager praktische handvaten biedt om dat verhaal te maken. De basis voor het Storycanvas komt bij het BusinessModelCanvas en het programmacanvas vandaan en is gebaseerd op de Reis van de Held. Op één A3 krijg je een totaaloverzicht van alle voor het verhaal noodzakelijke elementen: Held, draak, verlangen, helpers, harmers. De bijbehorende workshop geeft je inzicht in de rol en positie die jij als stuurman zonder strepen inneemt in dat verhaal.  Welk verhaal heb jij te vertellen aan jezelf, je opdrachtgever, je team?


Bart is BusinessVersneller voor mensen met Ideeën en afgestudeerd aan de Storytelling Academy.
Spirit in Business! Dat is wat Bart Vermeulen jou en je organisatie komt brengen. Met 25 jaar veelzijdige ervaring in 'de business’ is zijn overtuiging dat de Beste Toegevoegde Waarde (BTW) van een organisatie ontstaat als er echte verbinding is met mensen, vanuit de wens zowel medewerkers als klanten echt te begrijpen. Succesvolle business gaat voor Bart om het boven verwachting waarmaken van de verwachtingen van mensen. Mensen die zich begrepen weten in hun behoeften.

Dat begint met een goed verhaal. Het verhaal van jou en je organisatie. Een verhaal dat enthousiasme vrijmaakt. Waaruit blijkt waarom jij doet wat je doet en wat je kunt betekenen.

Bart helpt jou. Met de richting die je gaat, de inrichting die je kiest en de verrichting die je uitvoert. Met het verhaal dat dit glashelder maakt. Jouw verhaal.

Als mede-oprichter en bevlogen trainer van “De BusinessVersneller” hebben Bart en zijn partners inmiddels ruim 100 ondernemers, ondernemende mensen en hun organisaties in Nederland geholpen met de volgende stap in hun business.

Website


Ramiro Martina is docent in het middelbaar beroepsonderwijs. Tijdens zijn lerarenopleiding benadrukte een hoogleraar het belang van verhalen in het onderwijs. Sindsdien ziet Ramiro de noodzaak in om voortdurend goede verhalen te vertellen. Niet uitsluitend de feiten weergeven en verklaren, maar ook gevoelens, ervaringen en gebeurtenissen. Met zijn stem en gebaren zet hij verhalen in als een didactische werkvorm.
Een verhaal is ook een middel om onbespreekbare ervaringen bespreekbaar te maken. Zo gebruikt hij verhalen om te reflecteren waar hij vandaan komt en wie hij eigenlijk is.

De emotionele lading, om als Antilliaanse jongen van achttien, met een kleurrijke komaf, familie en veiligheid te moeten verlaten, is het onderwerp van zijn afstuderen.Voor zijn masterproof ging hij terug in de tijd naar het moment dat hij naar Nederland verhuisde. Onder het pseudoniem Hulio Martina verwoordt en verbeeldt hij dit aan de hand van een filmpje en een serie columns.