Clanleden

Storytelling Omschrijving

 

Iris Spaargaren

Wat zou jij doen als je een jaar lang de held kon zijn?  Als je vanuit nieuwe perspectieven je eigen leven kon herontdekken?  Iris ging dit experiment aan als onderdeel van haar Meesterproef Storytelling en bedacht twaalf manden lang opdrachten en reflectievragen om op een speelse manier de 12 fases van de held te doorleven. Aan het einde van de reis heeft ze de vragen gebundeld in een werkboek, een guided journal.

Tijdens het experiment ontdekte Iris dat de proloog alleen comfortabel is zolang je niet weet dat je erin zit, dat een mentor je pas kan vinden als je jezelf laat zien, dat vol overtuiging struikelen over de selectiedrempel meer oplevert dan mee-dobberen en dat angst niet de vijand is.

Als Chief Storyteller wil Iris vooral blijven schrijven. Via essays en gedichten wil ze aandacht geven aan nieuwe perspectieven in het leven van alledag.

Iris op Linkedin


Het afstuderen van Cindy is één grote ontdekkingsreis. Een reis waarin de wolf haar pad kruist en haar inspireert om tevoorschijn te komen. Als mens en als Chief Storyteller. Met een haarscherp doel: het hart, de menselijkheid terugbrengen in de samenleving!  

 

Wie ik ben als chief

Met haar bedrijf VERDER richt Cindy zich op de ontwikkeling van mens en organisatie.  

 

Ze raakt, opent, creëert bewustwording, verbindt en zet aan tot beweging. Ze nodigt mensen uit om tevoorschijn te komen. Hun mens-zijn, hun hart, in te brengen in de organisatie, in de maatschappij, in de wereld. En daarvoor moeten ze zelf in hun hart geraakt worden. En dat is wat ze doet. Cindy raakt je en nodigt je uit je hart te openen zonder je gezonde verstand te verliezen.

 

Dit doet ze als HR professional, storyteller, trainer, coach. Maar vooral als Cindy, in ontmoeting en verbinding met de mensen waarmee ze werkt.

 

Met een gezonde dosis nieuwsgierigheid en haar no-nonsens aanpak creëert ze overzicht en draagt ze bij aan de verbinding tussen het individu en het grotere geheel. Ze houdt de spiegel voor. Prikkelt. Helpt om zicht te krijgen op wat nodig is en zet aan tot actie. Geen grote plannen voor de toekomst. Maar kleine stappen in het nu. De eerste beweging inzetten en van daaruit samen verder.

 

 


Flor combineert haar rol als storyprofessional met haar passie voor leren en ontwikkelen. Ze is freelance trainer en coach en werkt als L&D consultant bij ICM opleidingen en trainingen.

Flor gelooft dat het delen van verhalen ons dichter bij onszelf én elkaar brengt; iets wat we nodig hebben om te functioneren en gelukkig te zijn. Ze is een vakvrouw met een frisse blik die mogelijkheden ziet en altijd opzoek is naar verbinding tussen mensen en ideeën.

In haar begeleiding vindt Flor het een uitdaging om iemand te laten ontdekken hoe hij/zij van betekenis kan zijn als mens én professional. Ze spot verhalen in mensen en organisaties en helpt het (verborgen) verhaal vorm én waarde te geven.

Flor organiseert ook het openpodium ‘Tjampoer’. Tjampoer geeft podium aan iedereen die iets moois, leuks, geks of interessants wil delen.

Expertises: Learning&development, Duurzame inzetbaarheid en Trainingen op het gebied van: Talentontwikkeling, (corporate)Storytelling en Online leren.

 

Website: www.deheldinjezelf.nl


Sophieke: “Door de opleiding tot Chief Storyteller is het altijd al aanwezige verhalenvuur in mij verder aangewakkerd. Storytelling is een prachtige toegangspoort tot innerlijke wijsheid. Het werken met verhalen raakt de meer onbewuste laag, je intuïtie, je gevoel. Daar waar de meest waardevolle inzichten liggen besloten.

Als Chief Storyteller laat ik mensen met behulp van storytelling de EigenWijsheid en het leiderschap in zichzelf (opnieuw) vinden. Met nieuwe helderheid is iedereen in staat om vernieuwde impact te maken. Dat doe ik in leiderschapsprogramma’s, individuele coaching en het geven van workshops/trainingen. En ik vertel zelf ook graag verhalen.”

Sophieke’s professionele roots liggen in de gezondheidszorg. Met een studieachtergrond in de biomedische wetenschappen en zorgmanagement werkt zij al bijna 20 jaar in beleids- en (hoger) managementfuncties. Een impactvolle gebeurtenis in haar persoonlijk leven bracht haar uiteindelijk op een plek waar hoofd en hart echt samen kwamen. Geraakt door de wezenlijke betekenis van (trajecten rond) persoonlijke groei voor mensen en haar verlangen om daarin een andere rol van betekenis te spelen gooide zij het roer om. Met een internationaal geaccrediteerde coach opleiding in de achterzak koos zij het ruime sop en startte enkele jaren geleden haar eigen onderneming Catch that Wave.

Onder het motto ‘be the surfer of your life’ begeleidt Sophieke mensen in hun persoonlijke groei en (zelf)leiderschap op persoonlijk en professioneel vlak.

Meer info op: www.catchthatwave.nl


Rogier van der Zwaan als Chief Storyteller

In 2010, in een bedompt zaaltje ergens in Den Haag, gevuld met collega’s en vakgenoten, werd ik onwel tijdens een presentatie. Het was de grootste afgang in mijn werkzame leven tot dan toe. Nooit kreeg ik meer liefde en aandacht van mijn collega’s dan na die presentatie.
Als verhalenmaker loop ik al een tijdje rond in de ‘harde’ zakenwereld. En in de loop der jaren heb ik twee dingen ontdekt. Ten eerste, dat mijn kracht erin ligt om zware onderwerpen lichter en menselijker te maken. Ten tweede, dat als mensen durven iets van kwetsbaarheid te laten zien, ze dat alleen maar sterker maakt. Mijn taak als Chief Storyteller is om in deze wereld die zucht onder prestatiedruk en de drang naar perfectie, nog meer ruimte te maken voor ontspanning, humor en kwetsbaarheid. Zonder flauw te vallen, uiteraard.

 

Mijn afstudeerproject

In een serie corona-‘exitgesprekken’ heb ik ING-medewerkers uit twintig verschillende landen geïnterviewd over de lange maanden van gedwongen thuisblijven. Hoe was het achter die voordeur? Welke mooie of moeilijke herinneringen nemen ze mee naar buiten? Achter de kleine verhalen die ons bijblijven, schuilt vaak een diepere levensles. Laten we die vooral niet vergeten.

Rogier op Linkedin


We vertellen elkaar al eeuwenlang verhalen. Verhalen om de wereld te begrijpen en wijsheid te delen. Ons brein is daardoor goed toegerust om verhalen te onthouden.

Wat Arianne fascineert is dat:

  • iedereen op basis van eigen ervaringen betekenis geeft aan een verhaal (thema)
  • wanneer een verhaal vanuit en andere personage (perspectief) verteld wordt, het verhaal vaak een ander lading (thema) krijgt

 

Verhalen kunnen een krachtig middel zijn om je boodschap over te brengen. Daarom is het belangrijk welke woorden én welk perspectief je kiest. Met een bovengemiddelde interesse in taal, mythologie en breinwerking helpt Arianne Wienke je om jouw verhaal te vinden, te vangen en te verwoorden. Kortom: storytelling als middel om communicatie, gedrag en leiderschap te verbeteren voor zowel individuen als organisaties.

 

www.itstartswithA.com


In de tuin van Johan-Lou staat een groenteserre. Net groot genoeg om er wat tomaten en komkommers in te kweken. Die groeien niet door er verhalen aan te vertellen. Al geeft hij toe dat hij er soms ongezien mee praat.

Mensen daarentegen, die groeien wél door verhalen, beweert Johan-Lou: “Het is wonderlijk hoe verhalen kunnen inspireren. Wat met een rationele uitleg of een traditionele PowerPoint nooit zou lukken. Daarom geef ik graag mijn kennis en inspiratie door om anderen verhaalkundiger te maken. Zodat mensen, teams en organisaties er zelf mee aan de slag kunnen.”

Johan-Lou is meer dan een inspirator. Je kan hem inzetten als schrijver, als bedenker, als luisteraar, als klankbord. Zodat je met je verhaal een punt maakt. Hij denkt strategisch en creëerde als copywriter tal van verhalen voor de meest uiteenlopende merken, bedrijven en organisaties. Als storyperformer leert hij je hoe je een verhaal brengt. En als Poëziedokter schrijft hij je zelfs gedichten voor waar je beter van wordt, zonder dat je langs de apotheek moet.
Kortom: Johan-Lou verbindt op zijn unieke manier de bedrijfswereld met de wereld van verhalen.

Samen met collega Lisa Coppin zet Johan-Lou de kracht van verhalen in om mensen, teams en organisaties te doen groeien. Dat doen ze onder de naam ‘Verhalen doen groeien’.

verhalendoengroeien.be


Saakje Bakker

Wat als het podium de plek is waar je helemaal tot leven komt, maar je zo’n beetje doodgaat op de weg er naartoe?
Dan staat je één ding te doen: je spreekangst recht in de ogen te kijken. Als je durft tenminste.

Saakje Bakker ging ervoor. Struikelend, kokhalzend, huilend en met slapeloze nachten. Ze ontdekte hoe haar innerlijke praatjesmaker haar saboteerde. Hoe ze elke keer dwars door haar angst heen moest. En hoe ze het liefst haar angst wilde bestrijden. Het werd alleen geen strijd maar een diepgaand onderzoek die leidde tot een dierbare vriendschap.

Wat ze bij mijn start aan de Storytelling Academy nooit voor mogelijk had gehouden, is gebeurd. Saakje heeft van spreken haar beroep gemaakt. Als presentatiecoach en -trainer begeleidt ze andere mensen met hun spreekangst en als spreker en dagvoorzitter sta ik zelf op het podium.

Wie had dat gedacht.

Van onzichtbaar naar zichtbaar.

Van zonder geluid naar met geluid.

Van verhalen vanbinnen, naar verhalen naar buiten.

Als presentatiecoach en - trainer richt Saakje zich op vrouwen die de drang en noodzaak voelen om naar voren te stappen. Om hun stem te laten horen en hun verhaal te vertellen. Die (vermoeden dat ze) tot leven komen op het podium. Welk podium dan ook. En die onderweg nog een beetje doodgaan.

Saakje Bakker info


Simone Bel

Het is de overtuiging van Simone dat organisaties succesvoller zijn met krachtige leiders die met meer impact communiceren over hun organisatie, visie en strategie door gebruik te maken van Storytelling. Tijdens de opleiding Chief Storyteller ontdekte Simone de ontelbare mogelijkheden om verhalen te gebruiken om mensen in organisaties te inspireren en in beweging te brengen. Deze kennis combineert zij met haar ervaring als communicatiestrateeg. Als voormalig directeur Communicatie van PostNL is haar visie op Storytelling sterk verbonden met haar visie op interne communicatie, engagement en leiderschap in organisaties. Met haar bureau Leadership Communications richt zij zich op Storytelling, strategische communicatie, leiderschapscommunicatie en coaching. Zo geeft zij workshops Storytelling, coacht en traint zij vrouwelijke leiders bij het ontdekken van hun authentieke verhaal, het versterken van hun leiderschapscommunicatie en het omarmen van hun voorbeeldrol als vrouwelijk leider. Daartoe geeft zij ook speciale trainingen Communicatief leiderschap – Storytelling voor talentvolle en ambitieuze vrouwen.

www.leadershipcommunications.nl


Merken willen graag dan hun doelgroep van hen houdt en vindt dat het merk ‘bij hen hoort’: dat de doelgroep een emotionele band met het merk heeft. Maar hoe creëer je zo’n bijzondere band tussen merk en publiek? Deze vraag was Stijntjes motivatie om voor haar afstudeeronderzoek op zoek te gaan naar het archetype dat past bij haar werkgever - Hogeschool Utrecht.

Stijntje heeft een achtergrond als marketing en communicatiemedewerker en (nieuws)redacteur en –coördinator. Fascinatie voor belevenis en emotionele connectie enthousiasmeerde haar om naast deze – vaak neutrale, feitelijke teksten – ook aan de slag te gaan met Storytelling. Ze heeft sindsdien samen met verschillende productiepartners diverse films en documentaires gemaakt, en workshops gegeven over de basis van verhalen en de werking van archetypes.

Naast storytelling heeft Stijntje bijzondere interesse in branding, gedragsbeïnvloeding en innovatie en faciliteert ze creatieve denkprocessen.

https://www.linkedin.com/in/stijntje-vogelaar/