Clanleden

Judith Buysse studeerde SPH in Leiden en vertrok daarna naar Antwerpen voor een studie Taal- en Letterkunde, richting Nederlands en Theater- Film en Literatuurwetenschap. Tijdens haar studie was ze betrokken bij en initiator van verschillende culturele events, filmwedstrijden, theatervoorstellingen en verschillende redacties. Na haar studie ging ze als content creator aan de slag bij Antwerp Management School.

Vandaag is ze marketingmanager bij Sioo, een opleidingsinstituut in organisatiekunde, veranderkunde, advieskunde en leiderschap. In deze twee functies maakte ze kennis met het verhalen over leiderschap, hrm en andere onderwerpen gerelateerd aan professionele ontwikkeling. Het is haar ambitie om nog meer in de diepte van die onderwerpen te duiken waar ze het persoonlijke leven raken, zoals werkgeluk, zingeving en mentale gezondheid. Het maken van persoonlijke interviews en verhalende journalistiek in bredere zin is dan een voorwaarde om de lezer te betrekken bij een onderzoekende houding.

Voor het afstuderen van Chief Storyteller onderzocht ze wat de essenties van goede narratieve journalistiek zijn om een goed verhaal te maken én vinden.

 

Judith op Linkedin

 


De planeet heeft niet nog meer succesvolle mensen nodig. De planeet heeft dringend vredesstichters, helers, herstellers, verhalenvertellers en mensen die op alle mogelijke manieren van elkaar houden nodig.

                                                                                                          Dalai Lama XIV

Waarderen van diversiteit en storytelling zijn twee grote liefdes van Astrid Lindenburg. Ze is docent in het domein Begeleiden van de HBO-Master Educational Needs van Fontys Opleiding Speciale Onderwijszorg. Naast docent is zij studiecoach, onderzoeksbegeleider, docent onderzoeker en houdt zij zich bezig met het Internationale perspectief in het generieke curriculum van de Master. Vol passie organiseert zij studiereizen naar Ghana. Astrid is afgestudeerd aan de Storytelling Academy en mag zich Chief Storyteller noemen. Ze heeft Internationalisering en Storytelling weten te verenigen voor haar studenten, onderwijsprofessionals, en dat heeft geresulteerd in een boek: Vertel, ik luister met als ondertitel Storytelling, Internationalisering en interculturele competenties. Hiermee hoopt ze eenieder die met leerlingen en/of studenten werkt te inspireren tot waarderen van diversiteit.. Centraal staat de veelkleurige wereld, waarin we als mensen elkaar ontmoeten, bekijken door de bril van verhalen vertellen. Hoe kunnen we met elkaar omgaan als we elkaars verhalen niet kennen? Hoe kunnen we elkaar begrijpen als we niet naar elkaar luisteren? Door met verschillende activiteiten de dialoog aan te gaan, kunnen we als mens, al dan niet samen met leerlingen of studenten interculturele sensitiviteit ontwikkelen.

Heeft u interesse of wilt u meer weten, neem dan kunt u mij mailen 

Astrid op Linkedin


Florieke Koers is een bevlogen, veelzijdige en daadkrachtige communicatieprofessional met ruime ervaring in zowel interne, corporate als marketingcommunicatie. Haar expertise ligt naast storytelling op het gebied van bedrijfsjournalistiek, persvoorlichting en onderzoekscommunicatie. Florieke gelooft dat ze als communicatieprofessional werkt met de ziel van een organisatie, de onzichtbare kracht achter het geheel. Storytelling gebruikt ze om mensen in beweging te krijgen, om die onzichtbare kracht te activeren.

Florieke is nieuwsgierig en fijngevoelig. Ze heeft haar antenne altijd uitstaan en beweegt zich makkelijk door een organisatie. Ze helpt mensen hun verhaal op hun eigen manier te vertellen, maar verliest de feiten niet uit het oog. Ze luistert aandachtig en stelt de juiste vragen. Door haar open houding nemen mensen haar makkelijk in vertrouwen en komt ze samen met hen snel tot de essentie. Florieke is een gedreven schrijver met een eigen, heldere schrijfstijl.

Voor haar afstuderen heeft Florieke de corporate story van HAS Hogeschool ontwikkeld. Ze vormde zich daarbij tevens een visie op hoe je een corporate story inzet: als basisverhaal waar mensen in de organisatie vervolgens zelf mee aan de slag gaan. Dat ze het verhaal veranderen is niet erg. Het zorgt er juist voor dat ze het zich eigen maken, dat het van hen wordt. Een corporate story is even dynamisch als de organisatie zelf. Door het verhaal te ontwikkelen en vervolgens in de organisatie los te laten, gaat het leven.

 

Forieke op Linkedin

 


 

Wat zou jij doen als je een jaar lang de held kon zijn?  Als je vanuit nieuwe perspectieven je eigen leven kon herontdekken?  Iris ging dit experiment aan als onderdeel van haar Meesterproef Storytelling en bedacht twaalf manden lang opdrachten en reflectievragen om op een speelse manier de 12 fases van de held te doorleven. Aan het einde van de reis heeft ze de vragen gebundeld in een werkboek, een guided journal.

Tijdens het experiment ontdekte Iris dat de proloog alleen comfortabel is zolang je niet weet dat je erin zit, dat een mentor je pas kan vinden als je jezelf laat zien, dat vol overtuiging struikelen over de selectiedrempel meer oplevert dan mee-dobberen en dat angst niet de vijand is.

Als Chief Storyteller wil Iris vooral blijven schrijven. Via essays en gedichten wil ze aandacht geven aan nieuwe perspectieven in het leven van alledag.

Iris op Linkedin


Met haar bedrijf VERDER richt Cindy zich op de ontwikkeling van mens en organisatie.
Ze raakt, opent, creëert bewustwording, verbindt en zet aan tot beweging. Ze nodigt mensen uit om tevoorschijn te komen. Hun mens-zijn, hun hart, in te brengen in de organisatie, in de maatschappij, in de wereld. En daarvoor moeten ze zelf in hun hart geraakt worden. En dat is wat ze doet. Cindy raakt je en nodigt je uit je hart te openen zonder je gezonde verstand te verliezen.
Dit doet ze als HR professional, storyteller, trainer, coach. Maar vooral als Cindy, in ontmoeting en verbinding met de mensen waarmee ze werkt.

Met een gezonde dosis nieuwsgierigheid en haar no-nonsens aanpak creëert ze overzicht en draagt ze bij aan de verbinding tussen het individu en het grotere geheel. Ze houdt de spiegel voor. Prikkelt. Helpt om zicht te krijgen op wat nodig is en zet aan tot actie. Geen grote plannen voor de toekomst. Maar kleine stappen in het nu. De eerste beweging inzetten en van daaruit samen verder.

www.verder-ontwikkeling

https://www.linkedin.com/in/cindy-groen-wiersema-2715101b/


Flor combineert haar rol als storyprofessional met haar passie voor leren en ontwikkelen. Ze is freelance trainer en coach en werkt als L&D consultant bij ICM opleidingen en trainingen.

Flor gelooft dat het delen van verhalen ons dichter bij onszelf én elkaar brengt; iets wat we nodig hebben om te functioneren en gelukkig te zijn. Ze is een vakvrouw met een frisse blik die mogelijkheden ziet en altijd opzoek is naar verbinding tussen mensen en ideeën.

In haar begeleiding vindt Flor het een uitdaging om iemand te laten ontdekken hoe hij/zij van betekenis kan zijn als mens én professional. Ze spot verhalen in mensen en organisaties en helpt het (verborgen) verhaal vorm én waarde te geven.

Flor organiseert ook het openpodium ‘Tjampoer’. Tjampoer geeft podium aan iedereen die iets moois, leuks, geks of interessants wil delen.

Expertises: Learning&development, Duurzame inzetbaarheid en Trainingen op het gebied van: Talentontwikkeling, (corporate)Storytelling en Online leren.

 

Website: www.deheldinjezelf.nl


Sophieke: “Door de opleiding tot Chief Storyteller is het altijd al aanwezige verhalenvuur in mij verder aangewakkerd. Storytelling is een prachtige toegangspoort tot innerlijke wijsheid. Het werken met verhalen raakt de meer onbewuste laag, je intuïtie, je gevoel. Daar waar de meest waardevolle inzichten liggen besloten.

Als Chief Storyteller laat ik mensen met behulp van storytelling de EigenWijsheid en het leiderschap in zichzelf (opnieuw) vinden. Met nieuwe helderheid is iedereen in staat om vernieuwde impact te maken. Dat doe ik in leiderschapsprogramma’s, individuele coaching en het geven van workshops/trainingen. En ik vertel zelf ook graag verhalen.”

Sophieke’s professionele roots liggen in de gezondheidszorg. Met een studieachtergrond in de biomedische wetenschappen en zorgmanagement werkt zij al bijna 20 jaar in beleids- en (hoger) managementfuncties. Een impactvolle gebeurtenis in haar persoonlijk leven bracht haar uiteindelijk op een plek waar hoofd en hart echt samen kwamen. Geraakt door de wezenlijke betekenis van (trajecten rond) persoonlijke groei voor mensen en haar verlangen om daarin een andere rol van betekenis te spelen gooide zij het roer om. Met een internationaal geaccrediteerde coach opleiding in de achterzak koos zij het ruime sop en startte enkele jaren geleden haar eigen onderneming Catch that Wave.

Onder het motto ‘be the surfer of your life’ begeleidt Sophieke mensen in hun persoonlijke groei en (zelf)leiderschap op persoonlijk en professioneel vlak.

Meer info op: www.catchthatwave.nl


Rogier van der Zwaan als Chief Storyteller

In 2010, in een bedompt zaaltje ergens in Den Haag, gevuld met collega’s en vakgenoten, werd ik onwel tijdens een presentatie. Het was de grootste afgang in mijn werkzame leven tot dan toe. Nooit kreeg ik meer liefde en aandacht van mijn collega’s dan na die presentatie.
Als verhalenmaker loop ik al een tijdje rond in de ‘harde’ zakenwereld. En in de loop der jaren heb ik twee dingen ontdekt. Ten eerste, dat mijn kracht erin ligt om zware onderwerpen lichter en menselijker te maken. Ten tweede, dat als mensen durven iets van kwetsbaarheid te laten zien, ze dat alleen maar sterker maakt. Mijn taak als Chief Storyteller is om in deze wereld die zucht onder prestatiedruk en de drang naar perfectie, nog meer ruimte te maken voor ontspanning, humor en kwetsbaarheid. Zonder flauw te vallen, uiteraard.

 

Mijn afstudeerproject

In een serie corona-‘exitgesprekken’ heb ik ING-medewerkers uit twintig verschillende landen geïnterviewd over de lange maanden van gedwongen thuisblijven. Hoe was het achter die voordeur? Welke mooie of moeilijke herinneringen nemen ze mee naar buiten? Achter de kleine verhalen die ons bijblijven, schuilt vaak een diepere levensles. Laten we die vooral niet vergeten.

Rogier op Linkedin


We vertellen elkaar al eeuwenlang verhalen. Verhalen om de wereld te begrijpen en wijsheid te delen. Ons brein is daardoor goed toegerust om verhalen te onthouden.

Wat Arianne fascineert is dat:

  • iedereen op basis van eigen ervaringen betekenis geeft aan een verhaal (thema)
  • wanneer een verhaal vanuit en andere personage (perspectief) verteld wordt, het verhaal vaak een ander lading (thema) krijgt

 

Verhalen kunnen een krachtig middel zijn om je boodschap over te brengen. Daarom is het belangrijk welke woorden én welk perspectief je kiest. Met een bovengemiddelde interesse in taal, mythologie en breinwerking helpt Arianne Wienke je om jouw verhaal te vinden, te vangen en te verwoorden. Kortom: storytelling als middel om communicatie, gedrag en leiderschap te verbeteren voor zowel individuen als organisaties.

 

www.itstartswithA.com


In de tuin van Johan-Lou staat een groenteserre. Net groot genoeg om er wat tomaten en komkommers in te kweken. Die groeien niet door er verhalen aan te vertellen. Al geeft hij toe dat hij er soms ongezien mee praat.

Mensen daarentegen, die groeien wél door verhalen, beweert Johan-Lou: “Het is wonderlijk hoe verhalen kunnen inspireren. Wat met een rationele uitleg of een traditionele PowerPoint nooit zou lukken. Daarom geef ik graag mijn kennis en inspiratie door om anderen verhaalkundiger te maken. Zodat mensen, teams en organisaties er zelf mee aan de slag kunnen.”

Johan-Lou is meer dan een inspirator. Je kan hem inzetten als schrijver, als bedenker, als luisteraar, als klankbord. Zodat je met je verhaal een punt maakt. Hij denkt strategisch en creëerde als copywriter tal van verhalen voor de meest uiteenlopende merken, bedrijven en organisaties. Als storyperformer leert hij je hoe je een verhaal brengt. En als Poëziedokter schrijft hij je zelfs gedichten voor waar je beter van wordt, zonder dat je langs de apotheek moet.
Kortom: Johan-Lou verbindt op zijn unieke manier de bedrijfswereld met de wereld van verhalen.

Samen met collega Lisa Coppin zet Johan-Lou de kracht van verhalen in om mensen, teams en organisaties te doen groeien. Dat doen ze onder de naam ‘Verhalen doen groeien’.

verhalendoengroeien.be